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	<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?action=history&amp;feed=atom&amp;title=DGI%3AAbdominelle_Infektionen%2FKlinisches_Bild%2FEpidemiologie</id>
	<title>DGI:Abdominelle Infektionen/Klinisches Bild/Epidemiologie - Revision history</title>
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	<updated>2026-06-10T22:57:49Z</updated>
	<subtitle>Revision history for this page on the wiki</subtitle>
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	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4642&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Brinkery at 14:59, 7 May 2025</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4642&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2025-05-07T14:59:57Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 14:59, 7 May 2025&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;erwachsenen Intensivpatient:innen mit &lt;/del&gt;einer ambulant erworbenen &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;schweren IAI&lt;/del&gt;, 25% &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;mit &lt;/del&gt;einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und 43,4% &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;mit &lt;/del&gt;einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;intensivmedizinisch &lt;/del&gt;behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;erwachsene Intensivpatient:innen mit IAI in &lt;/ins&gt;31,6% der &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Fälle aufgrund &lt;/ins&gt;einer ambulant erworbenen &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Infektion&lt;/ins&gt;, &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;in &lt;/ins&gt;25% &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;aufgrund &lt;/ins&gt;einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;in &lt;/ins&gt;43,4% &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;aufgrund &lt;/ins&gt;einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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		<author><name>imported&gt;Brinkery</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4641&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Brinkery at 09:47, 14 April 2025</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4641&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2025-04-14T09:47:14Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:47, 14 April 2025&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;erwachsene &lt;/del&gt;Intensivpatient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und 43,4% mit einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;erwachsenen &lt;/ins&gt;Intensivpatient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und 43,4% mit einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Brinkery</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4640&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Brinkery at 09:43, 14 April 2025</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4640&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2025-04-14T09:43:59Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:43, 14 April 2025&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Patient&lt;/del&gt;:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und 43,4% mit einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;erwachsene Intensivpatient&lt;/ins&gt;:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus (&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion und 43,4% mit einer spät im Krankenhaus (&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Brinkery</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4639&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Brinkery at 09:32, 14 April 2025</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4639&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2025-04-14T09:32:40Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-marker&quot; /&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-content&quot; /&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-marker&quot; /&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-content&quot; /&gt;
				&lt;tr class=&quot;diff-title&quot; lang=&quot;en&quot;&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:32, 14 April 2025&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(&amp;lt;=7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) &lt;/ins&gt;erworbenen Infektion und 43,4% mit einer spät im Krankenhaus &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(&amp;gt;7 Tage nach Krankenhaus-Aufnahme) &lt;/ins&gt;erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Brinkery</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4638&amp;oldid=prev</id>
		<title>Akelec at 13:41, 21 September 2021</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4638&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-09-21T13:41:56Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-marker&quot; /&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-content&quot; /&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 13:41, 21 September 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &amp;#039;&amp;#039;&amp;#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&amp;#039;&amp;#039;&amp;#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &amp;#039;&amp;#039;Chirurg&amp;#039;&amp;#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &amp;#039;&amp;#039;Intensive Care Med&amp;#039;&amp;#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &amp;#039;&amp;#039;Chirurg&amp;#039;&amp;#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &amp;#039;&amp;#039;&amp;#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&amp;#039;&amp;#039;&amp;#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &amp;#039;&amp;#039;Chirurg&amp;#039;&amp;#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &amp;#039;&amp;#039;Intensive Care Med&amp;#039;&amp;#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patient:innen mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &amp;#039;&amp;#039;Chirurg&amp;#039;&amp;#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&amp;lt;references /&amp;gt;&lt;/del&gt;&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-side-added&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>Akelec</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4637&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Fuhrmanns at 09:02, 21 September 2021</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4637&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-09-21T09:02:42Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:02, 21 September 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Patienten &lt;/del&gt;mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann K-F, und die Expertenkommission der Infektliga. [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2010;81(1):38-49. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Patient:innen &lt;/ins&gt;mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-side-deleted&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&amp;lt;references /&amp;gt;&lt;/ins&gt;&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Fuhrmanns</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4636&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Bestem at 09:24, 17 June 2021</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4636&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-06-17T09:24:05Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-marker&quot; /&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-content&quot; /&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:24, 17 June 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Montravers P, Leroy O&lt;/del&gt;, &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Eckmann C&lt;/del&gt;. &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Intra&lt;/del&gt;-abdominal &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;candidiasis&lt;/del&gt;: &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;it’s still a long way to get unquestionable data&lt;/del&gt;. &#039;&#039;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Intensive Care Med&lt;/del&gt;&#039;&#039;. &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;2015&lt;/del&gt;;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;41&lt;/del&gt;(&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9&lt;/del&gt;):&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1682&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1684&lt;/del&gt;. doi:[https://doi.org/10.1007/&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00134&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;015&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;3894&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;y &lt;/del&gt;10.1007/&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00134&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;015&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;3894&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;y&lt;/del&gt;]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Bodmann K-F&lt;/ins&gt;, &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;und die Expertenkommission der Infektliga&lt;/ins&gt;. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;[Complicated intra&lt;/ins&gt;-abdominal &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;infections&lt;/ins&gt;: &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]&lt;/ins&gt;. &#039;&#039;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Chirurg&lt;/ins&gt;&#039;&#039;. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;2010&lt;/ins&gt;;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;81&lt;/ins&gt;(&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1&lt;/ins&gt;):&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;38&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;49&lt;/ins&gt;. doi:[https://doi.org/10.1007/&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00104&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;009&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1822&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9 &lt;/ins&gt;10.1007/&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00104&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;009&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1822&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9&lt;/ins&gt;]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Bestem</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4635&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Bestem at 09:18, 17 June 2021</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4635&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-06-17T09:18:48Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
&lt;table style=&quot;background-color: #fff; color: #202122;&quot; data-mw=&quot;interface&quot;&gt;
				&lt;col class=&quot;diff-marker&quot; /&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:18, 17 June 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;background-color: #f8f9fa; color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #eaecf0; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schröder M, Kujath P, Muhl E, Bruch H-P, Eckmann C. Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &amp;#039;&amp;#039;Eur J Med Res&amp;#039;&amp;#039;. 2009;14(11):491-496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10.1186/2047-783x-14-11-491]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Bodmann K-F&lt;/del&gt;, &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;und die Expertenkommission der Infektliga&lt;/del&gt;. &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;[Complicated intra&lt;/del&gt;-abdominal &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;infections&lt;/del&gt;: &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]&lt;/del&gt;. &#039;&#039;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Chirurg&lt;/del&gt;&#039;&#039;. &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;2010&lt;/del&gt;;&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;81&lt;/del&gt;(&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1&lt;/del&gt;):&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;38&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;49&lt;/del&gt;. doi:[https://doi.org/10.1007/&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00104&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;009&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1822&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9 &lt;/del&gt;10.1007/&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00104&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;009&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1822&lt;/del&gt;-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9&lt;/del&gt;]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Montravers P, Leroy O&lt;/ins&gt;, &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Eckmann C&lt;/ins&gt;. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Intra&lt;/ins&gt;-abdominal &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;candidiasis&lt;/ins&gt;: &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;it’s still a long way to get unquestionable data&lt;/ins&gt;. &#039;&#039;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Intensive Care Med&lt;/ins&gt;&#039;&#039;. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;2015&lt;/ins&gt;;&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;41&lt;/ins&gt;(&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;9&lt;/ins&gt;):&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1682&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1684&lt;/ins&gt;. doi:[https://doi.org/10.1007/&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00134&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;015&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;3894&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;y &lt;/ins&gt;10.1007/&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;s00134&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;015&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;3894&lt;/ins&gt;-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;y&lt;/ins&gt;]&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: “AbSeS”, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &#039;&#039;Intensive Care Med&#039;&#039;. 2019;45(12):1703-1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10.1007/s00134-019-05819-3]&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C. [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &#039;&#039;Chirurg&#039;&#039;. 2016;87(1):26-33. doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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		<author><name>imported&gt;Bestem</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4634&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Bestem at 08:33, 17 June 2021</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4634&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-06-17T08:33:28Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;&lt;/p&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;← Older revision&lt;/td&gt;
				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 08:33, 17 June 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Schroder &lt;/del&gt;M, Kujath P, Muhl E, Bruch &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;HP&lt;/del&gt;, Eckmann C&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;: &lt;/del&gt;Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. Eur J Med Res 2009; 14: 491-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;6&lt;/del&gt;.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;KF&lt;/del&gt;, und die Expertenkommission der &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;I: &lt;/del&gt;[Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. Chirurg 2010; 81: 38-49.&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden &amp;lt;ref &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;name=&quot;:0&quot;&lt;/del&gt;&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al.&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;: &lt;/del&gt;Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&quot;AbSeS&quot;&lt;/del&gt;, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. Intensive Care Med 2019; 45: 1703-&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;17&lt;/del&gt;.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C&lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;: &lt;/del&gt;[Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. Chirurg 2016; 87: 26-33.&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Schröder &lt;/ins&gt;M, Kujath P, Muhl E, Bruch &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;H-P&lt;/ins&gt;, Eckmann C&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;. &lt;/ins&gt;Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;&lt;/ins&gt;Eur J Med Res&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;. &lt;/ins&gt;2009;14&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(11)&lt;/ins&gt;:491-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;496. doi:[https://doi.org/10.1186/2047-783x-14-11-491 10&lt;/ins&gt;.&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1186/2047-783x-14-11-491]&lt;/ins&gt;&amp;lt;/ref&amp;gt;.  &lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-side-deleted&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;K-F&lt;/ins&gt;, und die Expertenkommission der &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Infektliga. &lt;/ins&gt;[Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;&lt;/ins&gt;Chirurg&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;. &lt;/ins&gt;2010;81&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(1)&lt;/ins&gt;:38-49. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-009-1822-9 10.1007/s00104-009-1822-9]&lt;/ins&gt;&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der Patient:innen mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden&amp;lt;ref&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al. Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;“AbSeS”&lt;/ins&gt;, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;&lt;/ins&gt;Intensive Care Med&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;. &lt;/ins&gt;2019;45&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(12)&lt;/ins&gt;:1703-&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1717. doi:[https://doi.org/10.1007/s00134-019-05819-3 10&lt;/ins&gt;.&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;1007/s00134-019-05819-3]&lt;/ins&gt;&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;. &lt;/ins&gt;[Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;&lt;/ins&gt;Chirurg&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;&#039;&#039;. &lt;/ins&gt;2016;87&lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;(1)&lt;/ins&gt;:26-33. &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;doi:[https://doi.org/10.1007/s00104-015-0106-9 10.1007/s00104-015-0106-9]&lt;/ins&gt;&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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		<author><name>imported&gt;Bestem</name></author>
	</entry>
	<entry>
		<id>https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4633&amp;oldid=prev</id>
		<title>imported&gt;Maximilian.schons@uk-koeln.de: Textersetzung - „der Patienten“ durch „der Patient:innen“</title>
		<link rel="alternate" type="text/html" href="https://wiki.cakele.iodatalabs.dev/index.php?title=DGI:Abdominelle_Infektionen/Klinisches_Bild/Epidemiologie&amp;diff=4633&amp;oldid=prev"/>
		<updated>2021-06-15T09:11:28Z</updated>

		<summary type="html">&lt;p&gt;Textersetzung - „der Patienten“ durch „der Patient:innen“&lt;/p&gt;
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				&lt;td colspan=&quot;2&quot; style=&quot;background-color: #fff; color: #202122; text-align: center;&quot;&gt;Revision as of 09:11, 15 June 2021&lt;/td&gt;
				&lt;/tr&gt;&lt;tr&gt;&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot; id=&quot;mw-diff-left-l1&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;
&lt;td colspan=&quot;2&quot; class=&quot;diff-lineno&quot;&gt;Line 1:&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;
&lt;tr&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;−&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #ffe49c; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schroder M, Kujath P, Muhl E, Bruch HP, Eckmann C: Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. Eur J Med Res 2009; 14: 491-6.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann KF, und die Expertenkommission der I: [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. Chirurg 2010; 81: 38-49.&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;del style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Patienten &lt;/del&gt;mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden &amp;lt;ref name=&quot;:0&quot;&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al.: Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: &quot;AbSeS&quot;, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. Intensive Care Med 2019; 45: 1703-17.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C: [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. Chirurg 2016; 87: 26-33.&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;td class=&quot;diff-marker&quot; data-marker=&quot;+&quot;&gt;&lt;/td&gt;&lt;td style=&quot;color: #202122; font-size: 88%; border-style: solid; border-width: 1px 1px 1px 4px; border-radius: 0.33em; border-color: #a3d3ff; vertical-align: top; white-space: pre-wrap;&quot;&gt;&lt;div&gt;Pro Jahr werden in Deutschland ca. 150.000 intra-abdominelle Infektionen behandelt&amp;lt;ref&amp;gt;Bader FG, Schroder M, Kujath P, Muhl E, Bruch HP, Eckmann C: Diffuse postoperative peritonitis -- value of diagnostic parameters and impact of early indication for relaparotomy. Eur J Med Res 2009; 14: 491-6.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Sie stellen die &#039;&#039;&#039;zweithäufigste Ursache von septischen Schocks&#039;&#039;&#039; dar &amp;lt;ref&amp;gt;Bodmann KF, und die Expertenkommission der I: [Complicated intra-abdominal infections: pathogens, resistance. Recommendations of the Infectliga on antbiotic therapy]. Chirurg 2010; 81: 38-49.&amp;lt;/ref&amp;gt;.  Daten der multinationalen observativen Kohortenstudie AbSeS aus dem Jahr 2016 ergaben, dass 31,6% der &lt;ins style=&quot;font-weight: bold; text-decoration: none;&quot;&gt;Patient:innen &lt;/ins&gt;mit einer ambulant erworbenen schweren IAI, 25% mit einer früh im Krankenhaus erworbenen Infektion und 43,4 % mit einer spät im Krankenhaus erworbenen Infektion intensivmedizinisch behandelt wurden &amp;lt;ref name=&quot;:0&quot;&amp;gt;Blot S, Antonelli M, Arvaniti K, et al.: Epidemiology of intra-abdominal infection and sepsis in critically ill patients: &quot;AbSeS&quot;, a multinational observational cohort study and ESICM Trials Group Project. Intensive Care Med 2019; 45: 1703-17.&amp;lt;/ref&amp;gt;. Ca. 40% aller Patienten mit einer Perforation in den Bauchraum bedürfen deshalb einer intensivmedizinischen Therapie und &amp;gt;90% bedürfen einer chirurgischen Herdsanierung &amp;lt;ref&amp;gt;Eckmann C: [Antibiotic therapy of intra-abdominal infections in the era of multiresistance]. Chirurg 2016; 87: 26-33.&amp;lt;/ref&amp;gt;.&lt;/div&gt;&lt;/td&gt;&lt;/tr&gt;

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&lt;/table&gt;</summary>
		<author><name>imported&gt;Maximilian.schons@uk-koeln.de</name></author>
	</entry>
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